BOEK

MAGIE IN AL JE COMMUNICATIE

BOEK

MAGIE IN AL JE COMMUNICATIE

Titel: Magie in al je communicatie
Auteur: Bas Mouton

Je zit naar je scherm te staren. Je moet een kick-off geven voor jouw nieuwe projecten en je hebt je powerpoint geopend. Je piekert je suf over hoe je er nou eens een keer geen saaie presentatie van kan maken. Je wil dat je nieuwe teamgenoten zich identificeren met het doel en met jouw visie op hoe dat doel te bereiken is. Je wil dat je opdrachtgever onder de indruk is. Je wil inspireren! Bas Mouton beweert dat het kan.

Hij schreef het boek ‘Magie in al je communicatie’. Het leert je hoe je ervoor kunt zorgen dat zíj (en alle mensen met wie je communiceert) Ja tegen jou zeggen. Het gaat volgens Mouton over de eenvoudige formule: IK zeg IETS tegen JOU. Drie onderdelen, die essentieel zijn in al je communicatie.


Volgens Mouton ontbreekt het in communicatie vaak aan deze onderdelen. Mensen laten te weinig van zichzelf zien (Ik), waardoor het moeilijk is voor het publiek om zich te verbinden met de spreker. Ook zeggen mensen inhoudelijk vaak te weinig - of juist te veel - waardoor de boodschap (IETS) niet overkomt of ondergesneeuwd raakt door alle overbodige informatie die wordt meegezonden. Op het gebied van 'JOU' ontbreekt het volgens Mouton vaak aan de connectie die jij als spreker met je publiek maakt. Je praat dan wel, maar niet echt tegen je publiek en al helemaal niet mét hen.


Toepassen in projectmanagement

Moutons aanpak doorvoeren in je projectcommunicatie is vooral een kwestie van lef. In projectmanagement en überhaupt in een zakelijke omgeving is men niet gewend om veel persoonlijke anekdotes te horen. En dat kan een drempel opwerpen om de IK zeg IETS tegen JOU-aanpak door te voeren. Mouton maakt het wel enorm aantrekkelijk door te beweren dat magische communicatie het leven van jou en de wereld van het publiek kan veranderen. Maar hij zegt ook: “het is wel aan jou om daar (red: tegen en met je publiek praten) je eigen balans in te zoeken. {…} Pas het toe op een manier die voor jou goed voelt.” Tja, en waar ligt de balans dan in een zakelijke omgeving met zakelijk publiek?

Voorbeelden

In het vervolg van het boek bespreekt de auteur een voor een de drie onderdelen uit zijn formule. Met een hele berg aan (met name Amerikaanse) voorbeelden legt hij uit hoe je vorm kunt geven aan het IK, IETS en JOU in jouw communicatie. Mouton sluit de hoofdstukken af met verwijzingen naar TED-talks, waarin de sprekers doen wat hij beschrijft. Het zijn leuke toevoegingen, die het verhaal wat meer kleur geven, maar dankzij de vele voorbeelden die Mouton ook al geeft in de hoofdstukken zelf, kun je het boek ook lezen zonder ze te bekijken.


Oefeningen

Door het boek heen staan allerlei oefeningen. Het is jammer dat dat eigenlijk alleen maar denkoefeningen zijn en dat je niet echt wordt aangezet tot het beoefenen van de stof in de praktijk. Een voorbeeld:

"Bedenk iemand wiens gedrag je graag zou willen veranderen. Misschien je medewerkers, of je baas. Stel nou dat hij datgene doet wat jij graag wilt, wat zou het hem of haar dan opleveren om dat te doen? Bedenk iets wat voor hem of haar belangrijk is. En wat jij in staat en bereid bent om te leveren."


Wat ik nu dan graag had gewild, was een stapje verder gaan in deze oefening. Hoe gebruik ik dit, om ervoor te zorgen dat die persoon, die ik in gedachten had genomen, ook daadwerkelijk een gedragsverandering meemaakt?


Communicatie voor iedereen

Het boek is zo geschreven dat iedereen die weleens communiceert er iets aan heeft. Of je nu een gesprek hebt met een teamgenoot of dat je een kick-off geeft voor je nieuwe project: het boek laat je nadenken over hoe je het anders kunt aanpakken. De belofte dat het je leven kan veranderen is het proberen waard!

Over de auteurs:
Deze recensie is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Anna Schakel en Laura van Moolenbroek. Je kunt Anna Schakel onder andere kennen van haar podcast De Flow Show. Laura van Moolenbroek is eindredacteur van Projectie.

Volgende artikel: Impact