RESEARCH

Weg van de projectreflex: succesvol vernieuwen met dynamisch innovatiemanagement

Innovaties leiden vaak niet tot de beoogde resultaten. Een veelgehoorde verklaring is de keuze van de veranderaanpak. Een dominant lineair paradigma bevat een aantal weeffouten die de moeilijkheden in innovatie verklaren. Een meer dynamisch perspectief op innoveren lijkt beter aan te sluiten bij de complexiteit als gevolg van de interactie tussen een veelheid aan actoren die de voortgang beïnvloeden. Echter, een uitwerking ontbreekt. In de context van het hoger onderwijs is een eerste uitwerking ontwikkeld van deze andere veranderaanpak: Dynamisch innovatiemanagement (DIMO). DIMO biedt - uitgaande van een actorperspectief - een kijkvenster waarmee een projectleider kan anticiperen op kritische momenten in het innovatieproces. Bovendien kan een projectleider DIMO inzetten als analyse-instrument bij stagnatie in het proces en biedt DIMO met de set werkregels mogelijke interventies om stagnatie op te lossen.

Over de auteurs

Dr. Remco Coppoolse is werkzaam voor Hogeschool Utrecht, waar hij naast inhoudelijk expert in het programma onderwijsinnovatie deel uitmaakt van het lectoraat Normatieve Professionalisering. Zijn onderzoeksprogramma betreft ontwikkelenergie bij betrokkenen in onderwijsinnovatie.

Drs. Sander Toby is werkzaam voor Hogeschool Utrecht waar hij themaleider is van het netwerk Onderwijskundig leiderschap van het programma onderwijsinnovatie. Zijn werk richt zich op het organiseren en geven van support aan en professionaliseren van onderwijskundig leiders in onderwijsinnovatieprocessen.

Abonneer op PROJECTIE

Je leest nu een FREEMIUM editie van Projectie. Wil je toegang hebben tot de volledige inhoud van Projectie, met vakinhoudelijke artikelen als Research en Praktijkcase, abonneer je dan nu op Projectie. Meer info over een abonnement lees je hier.

Volgende artikel: Nieuws & Events